De circulaire tronen zijn klaar voor Koningsdag! Morgen trekken ze de wijken in, voor bijzondere Eindhovenaren die koning voor 1 dag mogen zijn. De kinderen van 8 basisscholen en Vitalis en Carte Blanche in de gemeente Eindhoven hebben zich de afgelopen weken verdiept in het thema circulariteit. Ze pimpten deze tronen gemaakt van oude paneeldeuren. Niks bleef daarbij ongebruikt: van oude flessendopjes en kroonkurken tot spijkerbroeken en takken uit het bos. En zeg nou zelf: het resultaat mag er wezen, toch?
Slimme onderhoudstips: deel 3
Regelmatig ventileren is belangrijk, maar continue tocht is niet wenselijk. Wist je dat niet elke tochtstrip even geschikt is? Servicemonteur Robert vertelt wat hij voor je kan doen! Benieuwd naar de volgende tip? Houd de website in de gaten.
Slimme onderhoudstips: deel 2
Nooit meer een spetterende kraan! Servicemonteur Robert geeft je slimme tips over het ontkalken van de kraan en de perlator. Benieuwd naar de volgende tip? Houd de website in de gaten.
Slimme onderhoudstips: deel 1
Een stroef slot? Technisch consulent Paul van Goed Wonen Gemert laat zien hoe je het slot en de scharnieren kunt smeren en vertelt welke spray je hiervoor kunt gebruiken. Benieuwd naar de volgende tip? Houd de website in de gaten.
De deuren van de bergingen van een groot aantal woningen en appartementen van Goed Wonen Gemert zijn aan vervanging toe. Herstel van de deuren is helaas niet mogelijk. Daarom kiezen ze voor een duurzaam alternatief: nieuwe deuren van gerecycled hout.
Jur den Mulder, projectleider onderhoud bij Goed Wonen Gemert, vertelt dat de corporatie continu zoekt naar duurzame alternatieven. “We zijn heel bewust bezig met duurzaamheid. Niet alleen met duurzaam bouwen, woningen verduurzamen en bewoners inspireren om duurzaam te wonen, maar ook om materialen te recyclen waar mogelijk. Bij bouwen en slopen kan veel CO2 vrijkomen, maar door duurzame keuzes te maken, beperken we dit zoveel mogelijk. Zo kiezen we bij de vervanging van de deuren van de bergingen voor hout uit oude woningen. Dit is makkelijk te verwerken en te hergebruiken. Zo voorkomen we dat er nieuwe grondstoffen gebruikt moeten worden.”
De deuren worden geproduceerd in de timmerfabriek van Van der Meijs. Arno, projectleider timmerfabriek, legt uit dat de nieuwe bergingsdeuren eerst oude voordeuren waren. “Zoals destijds 132 voordeuren vrijkwamen, beoordelen we nu ook deze oude bergingsdeuren weer. We kijken naar de schade en de mate van houtrot en bepalen dan of deze deuren kwalitatief goed genoeg zijn om óók te hergebruiken. Zo is de circulaire materiaalcirkel rond en verminderen we niet alleen de uitstoot van CO2, maar dragen we ook bij aan het herstel van de natuur. Er hoeft immers geen deur van nieuw gekapt hout te worden geplaatst.”
Dat proces van deuren hergebruiken en bewerken tot nieuwe deur, doen we samen met onze partner A van Liempd. “Nadat zij de deuren ijzer- en glasvrij hebben gemaakt, gaan wij ermee aan de slag in onze timmerfabriek.” Trots loopt Arno zijn ronde door de timmerfabriek en vertelt hoe een ogenschijnlijk simpel stuk hout, wordt bewerkt tot complete bergingsdeur. “Eerst wordt het hout afgekort en op maat geschaafd met onze machines. Het op maat gemaakte hout gaat vervolgens door onze Conturex bewerkingsmachine. Deze grote machine tovert het hout om tot bruikbare onderdelen voor de deuren met alles erop en eraan, zoals sponningen, gaten of uitkepingen voor het slot. Daarna gaan de onderdelen naar de opsluitbank waar onze timmermannen het in elkaar zetten, oppoetsen en de glaslatten aan de deur toevoegen. En dan is het de beurt aan onze spuiter. Via de rails vinden de kozijnen hun weg naar onze spuiterij waar de kozijnen gegrond en grijs afgelakt worden. Klaar om geplaatst te worden bij de bewoners van Goed Wonen Gemert.”
Van der Meijs gaat deze spaceboxen opknappen en als huiskamer inzetten voor bewoners bij verschillende verduurzamingsprojecten. De boxen werden eerder ingezet op de TU/e om het tekort aan studentenwoningen op te lossen. Een plekje weg uit de stof en herrie: door deze spaceboxen opnieuw in te zetten, krijgen ze een mooie nieuwe bestemming tijdens onze renovaties.
Woonpartners aan het woord
Een kwalitatief betere uitvoering, borging van de kwaliteit, betrokken schilders en tevreden bewoners: zo denkt woningcorporatie Woonpartners over het resultaatgericht samenwerken met Van der Meijs. Voor deze corporatie onderhouden we 2800 woningen op basis van RGS. Een dik jaar na de start van deze samenwerking, vroegen we de corporatie haar visie en ervaringen te delen.
Werken die op het einde van het jaar niet uitgevoerd zijn of een begroting die toch niet helemaal overeenkwam met de gemaakte kosten voor de uitvoering. Dat moet anders, dacht woningcorporatie Woonpartners. Een goed jaar werkt Van der Meijs nu samen met Woonpartners op basis van resultaatgericht samenwerken. Gerrit, coördinator planmatig onderhoud vertelt: Woonpartners streeft naar langdurige samenwerkingen gebaseerd op prestatie en op resultaten die je van te voren goed met elkaar kunt afstemmen. Door uniformiteit in te bouwen, kun je sneller communiceren en schakelen en daardoor efficiënter en effectiever werken aan het gewenste resultaat. We moeten op een gegeven moment aan een half woord genoeg hebben om elkaar te begrijpen.”
Verhoging klanttevredenheid door verbetering kwaliteit
“Niet alleen wordt de kwaliteit nu beter geborgd dankzij de tussentijdse inspecties en de prestatiemeting aan het einde van de cyclus; de metingen laten ook een verhoging van de klanttevredenheid zien. Doordat in het scenariodossier alle gebreken worden meegenomen zoals defecte beglazingsvoegen, open verbindingen, klemmende draaidelen of houtrotherstel, kunnen de onderhoudscycli worden verlengd. Naast een betere borging van kwaliteit, is er ook een verhoogde betrokkenheid van de schilders. Ze weten dat ze weer terug gaan komen, misschien wel bij dezelfde bewoners. Als ze nu hun werk goed doen, hebben ze straks minder werk hebben. Ze werken nauwkeurig en zorgvuldig om te zorgen dat het complex aan de prestatie-eisen voldoet en dat valt onze huurders ook op.”
Een investering voor de lange termijn
“Door RGS worden we gedwongen om keuzes te maken en verder in de toekomst te denken. Doordat onze complexstrategie helder is, kunnen we het onderhoud hier ook beter op afstemmen. Wij zien deze samenwerking echt als een investering voor de lange termijn. De grootste besparing zit hem niet in de eerste paar jaar, maar juist in de jaren daarna. Straks heb je in de voorbereidingsfase zeker een voordeel. Het kost de opdrachtnemer en opdrachtgever dan minder tijd en dus minder kosten. Daar stop je nu weliswaar tijd en energie in, maar straks hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er hoeft dan bijvoorbeeld niet steeds opnieuw te worden ingemeten en een prijs worden voorgelegd, dus in de daaropvolgende cyclus pluk je er de vruchten van.”
Kleine dingen die een groot verschil maken
“Woonpartners ervaart de samenwerking als zakelijk en prettig. De nazorg en service, dat is belangrijk. We kunnen alles goed voorbereiden en de schilder kan zorgen voor een perfecte verflaag, maar dat is niet het belangrijkste voor de bewoner. Niet alleen de werkplek moet netjes verzorgd zijn, ook de medewerker moet sociaal zijn. Die klik, dat is belangrijk. Zo koppelde de bewonerscommissie van een van de complexen laatst terug dat de schilders van Van der Meijs mee hadden gedacht over de kleur en als extraatje de borstweringen een donkere kleur hadden gegeven. Omdat er tuingereedschap tegen de wand aan hing, was wit niet de juiste kleur. Dat hebben de schilders zonder pardon even opgelost voor die bewoners. Zulke kleine dingen zorgen voor veel waardering!”
24/7 staan onze servicemonteurs klaar om bewoners te helpen met het onderhoud aan hun woning. Zij zien veel onderhoudsvragen regelmatig terugkeren. Daarom stonden onze servicemonteur Robert en technisch consulent Paul van Goed Wonen Gemert deze week in de spotlight! Zij delen hun kennis en geven slimme onderhoudstips in korte vlogs. Benieuwd naar de tips? Houd onze socials in de gaten.
Veiligheid op 1
De definitie van veilig is ‘zonder gevaar, zonder risico’. Als goede werkgever is het belangrijk dat wij de risico’s voor onze medewerkers zoveel mogelijk elimineren of beperken en het aantal onveilige situaties terugdringen. Bij Van der Meijs vinden wij dat iedereen daaraan moet meewerken. Want alle medewerkers en alle betrokkenen bij een project, denk ook aan onderaannemers, bewoners en voorbijgangers, willen graag weer veilig thuiskomen.
Vorig jaar hebben we al grote stappen gemaakt, we zijn van VCA* naar VCA** gegaan. Om daar verder op door te pakken hebben we nu de projectgroep ‘Veiligheid op 1’ opgericht. Het vergroten van het veiligheidsbewustzijn staat daarin centraal. Als hulpmiddel daarbij gaan we de Safety Culture Ladder in de organisatie introduceren.
“Even snel iets doen. Daar gaat het vaak mis”, legt Petra van personeelszaken uit. Samen met uitvoerder Ad, projectmanager Anke, projectleider Arno en gebouw- en materieelbeheerder Willem, vormt zij het projectteam Veiligheid op 1. “Je moet je altijd bewust zijn van de gevolgen van je handelingen. Veel mensen denken ‘dat overkomt mij niet’, maar een ongeluk is zo gebeurd, er is maar één seconde van onbedachtzaamheid voor nodig.”
“Door het veiligheidsproces in het projectplan te borgen, zorgen we ervoor dat het een onderdeel is van de dagelijkse werkzaamheden”, zegt hoofd uitvoering Ad. “Zo zorgt keurmeester Willem met zijn planning voor het jaarlijks keuren van al het materieel volgens de NEN 3140 (elektrische apparaten/machines) en NEN 2484 (trappen/ladders/rolsteigers). Wij willen dat iedere medewerker elke dag naar zijn eigen werk kijkt door een VGM-bril”. Projectmanager Anke gaat daarop verder: “Die bewustwording creëer je door elkaar aan te spreken. Zie je iemand schuren zonder gehoorbescherming? Zeg er wat van! Door elkaar te blijven aanspreken op gedrag, zorgen we er samen voor dat veiligheid bij ons de norm is én blijft. Veiligheid is namelijk een zaak van ons allemaal.”
De gekste dingen maakte hij mee in de 8 jaar dat hij werkte in de festivalwereld. Toch besloot hij om te kiezen voor de renovatie- en onderhoudssector en werkt nu een jaar met veel plezier bij Van der Meijs. En maar goed ook, want toen ineens stond corona voor de deur.
“Waar de ene deur sluit, opent de andere, vertelt hij lachend. En nu zorgt hij als timmerman in het dagelijks onderhoud letterlijk voor soepel openende deuren. Jarenlang bouwde hij de grootste stages voor festivals in heel Nederland én daarbuiten. Altijd weg van huis en werkdagen van 12 uur. Met veel passie gebruikte hij zijn technisch inzicht voor het creëren van deze minidorpen, want zo noemt hij de festivals. Tot er een punt in zijn leven kwam dat hij toe was aan meer rust en stabiliteit. Het begin van zijn avontuur als servicemonteur.
Jeroen zag kansen in Van der Meijs en wij zagen kansen in Jeroen. Persoonlijke groei vinden we belangrijk. Daarom geven we onze medewerkers de mogelijkheid om zich persoonlijk en beroepsmatig verder te ontwikkelen. Door middel van duurzame inzetbaarheid blijven medewerkers langer gezond, betrokken, gemotiveerd en dus productief. “Toen ik kwam werken bij Van der Meijs, heb ik alle facetten van het timmermansvak mogen ervaren. Zo heb ik meegedraaid binnen Mureno, heb ik in het groot onderhoud gewerkt aan de verduurzaming van 23 woningen in Helmond en heb ik mutatiewerk en dagelijks onderhoud uitgevoerd. Zo kon ik precies ontdekken waar mijn krachten liggen en wat ik echt leuk vind.”
“Ik koos voor het dagelijks onderhoud. Bewoners helpen en hen tevreden maken én houden. Daar haal ik voldoening uit. Mijn werk is elke dag anders. Die variatie, die heb ik nodig. En werken in het onderhoud heeft meer raakvlakken met de festivalwereld dan je denkt. Je moet in beide werelden in staat zijn om snel te kunnen schakelen en uit te rukken om problemen op te lossen als dat nodig is. De materialen waarmee we werken zijn vaak hetzelfde, alleen hebben ze nu een andere functie. En uiteindelijk draait het allemaal om de eindgebruiker: de bewoner óf de festivalganger.”
Op de vraag hoe het hem bevalt en waar hij zichzelf over 5 jaar ziet, kan hij snel antwoorden. “Ik zit gewoon op mijn plek hier. Er is een goede balans tussen werk en privé, iets wat ik eerder niet had. Mijn collega’s zijn stuk voor stuk top. De samenwerking met de andere servicemonteurs maar ook met de servicecoördinatoren op kantoor verloopt soepel. Werken bij Van der Meijs betekent werken met de voordelen van een groot bedrijf, zoals het hebben van een CAO, maar het gevoel hebben zoals bij een klein bedrijf. Er heerst een huiselijke, ons-kent-ons-sfeer. En waar ik mijzelf over 5 jaar zie? Misschien wel als servicecoördinator, al vind ik het werk dat ik nu doe véél te leuk.”