“Wij weten het. Wij hebben het plan en jullie moeten mee! Beloof gouden bergen, maak het mooier dan het is en verbloem het negatieve. En laat zo veel mogelijk verschillende mensen, verschillende informatie verspreiden. Cijfers en jargon zijn een pré.” Allemaal voorbeelden van hoe je vooral niét moet omgaan met bewoners. Bewonerscommunicatie is erg veranderd. We zijn van zenden naar ontvangen gegaan. We zijn meer gaan luisteren en onszelf de vraag gaan stellen: “Hoe kan het beter?” En in de tijd van nu kunnen we eigenlijk wel stellen dat er sprake is van een samenwerkingsfase mét de bewoner. En om die bewoner, daar draaide het gisteren allemaal om tijdens de ‘Dag van de Bewoner’, georganiseerd door Renda. Tijdens de plenaire sessie verzamelden we do’s, don’ts en dreams: wat doe je vooral niet en wat juist wel met betrekking tot het meekrijgen van bewoners en wat is nou de ultieme droom?
Dit jaar is het thema ‘dubbele duurzaamheid’. Met dubbele duurzaamheid wordt bedoeld dat we de verplichte energietransitie gepaard willen laten gaan met meer perspectief en kansen voor de bewoner. De ultieme droom daarbij zou zijn dat renovatie géén doel op zich meer is, maar meer een ‘buurtproject’ waar opleiding, werk, sociale cohesie, gezondheid en creativiteit samenkomen. Zo spraken we tijdens een speeddate bijvoorbeeld met Tove van MorgenMakers. Zij gaf een mooi voorbeeld over een project waar buurtbewoners samenkomen en plannen maken voor hun voortuinen die ze vervolgens zelf gaan aanleggen met de tips en tricks van een aanwezige hovenier. Een mooi initiatief waardoor de bewoners weer het gevoel hebben mede-eigenaar en medeverantwoordelijk te zijn. De nieuwe groene tuinen zijn niet alleen goed voor het straatbeeld, de biodiversiteit en bijvoorbeeld afwatering, maar ze dragen ook bij aan de saamhorigheid en sociale cohesie want of je nou jong bent of oud, Nederlands of afkomstig uit een ander land, het maakt niet uit. Iedereen doet mee!
Tijdens de laatste deelsessie leerden we dat de bewoner centraal zetten heel belangrijk is, maar bewoners slechts een onderdeel zijn van het totale ecosysteem dat betrokken is bij een renovatieproject. En dat systeem is complexer dan je denkt. In deze sessie leerden we met praktische voorbeelden hoe je op een mensgerichte manier meer balans kunt creëren voor alle projectbetrokkenen. Zodat we uiteindelijk woningen renoveren waar bewoners van houden en projectteams trots op zijn. Dus niet de bewoner centraal, maar de mens centraal!