Categorieën
Nieuwsberichten

Dagelijks onderhoud Casade: 2200 reparaties in 5 maanden

Wauw, méér dan 2200 reparatieverzoeken in 5 maanden! Sinds maart verzorgen wij voor 6000 woningen van Casade in Waalwijk het dagelijks- en mutatieonderhoud. En met zo’n 450 reparaties per maand, zijn wij dus ontzettend trots op een score van 8,6 op de klanttevredenheid. Toen we in maart startten met onze werkzaamheden voor Casade, openden we niet alleen een nieuwe locatie in Waalwijk, maar kregen we er ook een nieuw team van servicemonteurs en servicecoördinatoren bij. Dankzij de processen en digitale systemen die we al gebruiken in Gemert, konden we het proces voor Casade in Waalwijk snel vormgeven.

Categorieën
Nieuwsberichten

132 deuren op weg naar een tweede leven

Onze Willem zat al vroeg op de heftruck vanmorgen. Maar liefst 132 oude voordeuren zijn onderweg naar onze partner A. van Liempd. Zij gaan ermee aan de slag, halen ze door de röntgenscanner en verwijderen het oude metaal en glas. Van de overgebleven houten delen, kan vervolgens een nieuw bruikbaar product worden gemaakt. Zo werken we samen aan een duurzamere toekomst.

Categorieën
Nieuwsberichten

Quickscans RGS voor 2021 afgerond

Onze projectteams zijn er maar druk mee geweest de laatste tijd. De quickscans voor 7 woningcorporaties van alle 181 complexen voor 2021 zijn afgerond. Voor maar liefst 7784 woningen adviseren wij de corporaties op basis van resultaatgericht samenwerken welke werkzaamheden het beste uitgevoerd kunnen worden en of dit in 2021 is, of nog een jaartje kan wachten. Een quickscan is eigenlijk een eerste inventarisatie van het complex en geeft een duidelijk beeld van de huidige situatie. In een gesprek met de woningcorporatie bespreken we deze quickscans en koppelen dit aan de toekomstplannen die de corporatie met de verschillende complexen heeft. Zo komen we tot het daadwerkelijke scenariodossier. In die dossiers stellen we verschillende onderhoudsscenario’s op voor verschillende cycli, waardoor de woningcorporatie op voorhand weet wat de kwaliteit is en zal zijn van een complex. En ook een duidelijk beeld heeft van de kosten voor een langere periode.

Categorieën
Nieuwsberichten

Warme opnames in volle gang

In september starten we met twee renovatie- en verduurzamingsprojecten voor Compaen en Bergopwaarts. Dat roept natuurlijk veel vragen bij de bewoners op. Er komen vakmannen over de vloer, de woning staat in de steigers en er komt stofvrij. “Hoe lang gaat het duren en wat wordt er van mij verwacht?” Om die vragen te beantwoorden gaat bewonersconsulente Eefje het gesprek aan.

Tijdens de warme opnames gaat Eefje samen met uitvoerder René of projectleider Johan langs bij de bewoners. Dan wordt niet alleen de beginsituatie van de woning in kaart gebracht, maar staat de bewoner ook echt centraal. Terwijl de projectleider of uitvoerder met zijn tablet zijn ronde maakt en alle bijzonderheden noteert, legt de consulente stap voor stap uit wat de bewoner kan verwachten. Samen nemen zij het hele renovatieproces door en indien gewenst kijken zij live mee met de projectleider of uitvoerder.

Een renovatieproject heeft een behoorlijke impact op de bewoners. Eefje legt uit dat elke bewoner er anders mee omgaat. “Dat maakt het dat bewonerscommunicatie echt maatwerk is. Ik vind het belangrijk dat elke bewoner zich gezien en gehoord voelt. Aandacht daarbij is het sleutelwoord.”

Categorieën
Nieuwsberichten

Oude voordeuren weer inzetten als nieuw bruikbaar kozijnhout

Toen er onlangs 132 deuren vrijkwamen uit een project voor Woonpunt, wisten we dat we deze deuren niet gingen vernietigen. Want weggooien is zonde. We gaan ze een tweede leven geven. Maar wat is nou een goede bestemming voor de oude houten deuren? Bureaus voor op kantoor? Nee, onze ambities zijn groter. Laten we iets maken dat weer terug de woning in kan en weer 35 jaar mee gaat.

Maar zo simpel is het niet. Voordat de oude deuren weer verwerkt kunnen worden tot bruikbaar hout, moet het eerst bewerkt worden. Wij beschikken over een timmerfabriek, maar om het hout te bewerken, is meer nodig. Het hout heeft nu niet de juiste maat en eerst moet het metaal en het glas verwijderd worden. Hoe mooi zou het zijn als dát proces kan worden uitgevoerd binnen een sociale werkplaats? Zo werken we niet alleen aan onze CO2-voetafdruk, maar dragen we ook ons steentje bij aan social return.

Samen een pilot draaien

Samen met A. Van Liempd en Gebruiktebouwmaterialen.com zoeken we de samenwerking op en bekijken we wat we voor elkaar én met elkaar kunnen betekenen. En wie of wat we daar allemaal voor nodig hebben. We werken hard aan onze plannen voor een consortium en willen samen een eerste pilot gaan draaien. We gaan dan oude hardhouten deuren met stapeldorpel omtoveren tot nieuw, bruikbaar hout voor onze projecten.

Wanneer er deuren vrijkomen op een project, zorgen zij ervoor dat deze worden ingezameld en dat de deuren ijzervrij en glasvrij worden gemaakt. Door middel van een röntgenapparaat worden alle achtergebleven schroeven en spijkers gedetecteerd. De deuren worden gedemonteerd en volledig gestript, zodat er bruikbare houten delen overblijven. Die moeten vervolgens gevingerlast en gelamineerd worden zodat er nieuw, bruikbaar kozijnhout ontstaat. En dat gaan wij op onze beurt weer verwerken in onze timmerfabriek tot het eindproduct! Op dit moment zijn we onze plannen vorm aan het geven en binnenkort starten we met de eerste grote lading oude voordeuren. Benieuwd naar het vervolg? Houd onze website en social media kanalen in de gaten

Categorieën
Nieuwsberichten

Stagiaire Pleun nu in vaste dienst

Onze stagiaire Pleun heeft haar studie directiesecretaresse/managementassistente aan het Summa College in Eindhoven afgerond! Zij heeft maandag haar diploma in ontvangst mogen nemen. Pleun loopt sinds februari bij ons stage en ondersteunt ons met administratieve taken. Pleun: “Ik heb veel geleerd en mogen doen bij Van der Meijs. De theorie die ik op school heb geleerd, kon ik nu in de praktijk toepassen. Zo ben ik samen met de collega’s van het secretariaat het eerste aanspreekpunt geweest voor de klanten en heb ik hen zo goed mogelijk geprobeerd te helpen. Dat vond ik leuk omdat het erg veelzijdig is, maar wat ik nog leuker vond was meehelpen binnen het team van servicecoördinatoren bij het dagelijks onderhoud. Je hebt dan écht contact met bewoners. En het is een complexe functie omdat je met je planning rekening moet houden met de bewoners maar ook met de monteurs.”

Pleun heeft ervoor gekozen om ook na haar stage bij ons te blijven werken. “Ik ben vanaf het eerste moment super warm ontvangen en voelde me meteen op mijn gemak. De bedrijfscultuur spreekt me erg aan en de gedrevenheid van collega’s is mooi om te zien. Van der Meijs is een groeiend bedrijf met veel mogelijkheden. Als je hier je best doet, kun je alle kanten op. Hoe ik mijn toekomst zie? Ik zou graag doorgroeien naar de functie van servicecoördinator. En een volgende studie? Dat zie ik dan wel weer; zeg nooit nooit. Maar op dit moment zit ik op mijn plek bij Van der Meijs!”

Categorieën
Nieuwsberichten

Een nieuw energielabel binnen 5 weken

Dankzij ons Mureno-concept (renovatie bij mutatie) dat we samen met Toevast hebben ontwikkeld, kunnen woningcorporaties beheersbaar het hele jaar door hun woningbezit verduurzamen. Wanneer bewoners de huur opzeggen en de woning leeg komt te staan, is dat namelijk hét moment om te renoveren en direct energetisch te verbeteren. Onze vakmannen kunnen dan werken in onbewoonde toestand waardoor meerdere werkzaamheden tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd.

Op die manier kan een woning binnen 5 weken worden verduurzaamd naar het gewenste energielabel. De nieuwe huurder profiteert vervolgens direct van een comfortabelere woning. Omdat elke woning anders is, krijgt elke woning een specifiek advies over de verduurzamingsmaatregelen op basis van no-regret. Op dit moment verduurzamen we ongeveer 3 woningen per week volgens ons Mureno-concept voor woningcorporatie Bergopwaarts. Benieuwd naar hoe deze manier van werken eruit ziet? Lees dan eens dit artikel

Categorieën
Nieuwsberichten

Intensieve samenwerking met woningcorporatie Goed Wonen Gemert

Goed Wonen Gemert is een woningcorporatie waar we al lang mee samenwerken. Vroeger op traditionele wijze, tegenwoordig op basis van resultaatgericht samenwerken. Naast het planmatig gevelonderhoud, zorgen we er ook bij mutatie voor dat de woning weer helemaal in orde wordt gemaakt voor de volgende huurders. En binnen het dagelijks onderhoud zorgen onze servicemonteurs ervoor dat reparatieverzoeken van bewoners uitgevoerd worden.

Dit jaar voeren we alleen al voor het planmatig gevelonderhoud bij 258 woningen werkzaamheden uit in de plaatsen Gemert, Bakel, Handel, Milheeze en De Mortel. Van te voren maken we een quickscan en op basis hiervan, de wensen van de bewoners én het strategisch voorraadbeleid van de woningcorporatie, stellen we de scenariodossiers op voor de verschillende complexen voor de periode van 2016-2023. Werken op deze wijze betekent een continu gegarandeerde en meetbare kwaliteit voor de woningcorporatie, waardoor zij zich kan focussen op haar kerntaken: het huisvesten van bewoners!

Categorieën
Nieuwsberichten

ISO 9001-certificering behaald

Trots! Wij hebben onze ISO9001-certificering behaald! Deze certificering geeft aan dat je kwaliteitsmanagementsysteem op orde is. Dat je doet wat je zegt. Bij Van der Meijs vinden we het belangrijk dat we onszelf continu verbeteren en dat we blijven vernieuwen. Dit bevestigt dat onze processen helder zijn ingericht en dat kwaliteit geborgd is. Wij gebruiken daarvoor een handig hulpmiddel: de PDCA-cyclus. Plan, Do, Check, Act. Je stelt een plan op, voert het uit, bekijkt of het de gewenste resultaten heeft geleverd en stuurt waar nodig bij. Op die manier is de cirkel rond en zorgt het ervoor dat kwaliteit continu geëvalueerd en verbeterd wordt. 

Categorieën
Nieuwsberichten

“Fouten maken mag, maar je mag ze ook zelf oplossen”

De onderkantjes mee schilderen. Dat is onder andere waar Antoine op let wanneer hij leerlingschilder Jasper begeleidt in zijn werk. Van der Meijs is al jaren een erkend leerbedrijf. Maar wat maakt werken als leerlingschilder bij Van der Meijs nou zo leerzaam? In een interview met Jasper en Antoine vertellen zij wat je leert door te werken in de praktijk en hoe dit verschilt van de theorie op school.

“Op school leer je werken met een ideale situatie, die is er in de praktijk niet altijd”, legt Jasper uit. “Bij Van der Meijs leer ik écht wat werken in de praktijk inhoudt. Antoine heeft veel kennis en ervaring en leert mij inzicht te krijgen in mijn werk. Ook heel belangrijk: de werkvolgorde. Die kan bij elk project en bij elke werkgever verschillen. Het gaat niet altijd zoals het in de boeken beschreven staat.”

Antoine werkt sinds 2013 bij ons en is teamleider. Hij heeft veelvuldig ervaring met het begeleiden van leerlingen. Ik vroeg hem wat hij het belangrijkste vindt om een leerlingschilder mee te geven, waarop hij antwoordde: “Mijn kennis en expertise overbrengen. Van der Meijs staat voor kwaliteit, nét dat beetje extra doen. Onze manier van werken, die wil ik Jasper leren. Ik check bijvoorbeeld of hij de onderkantjes van de deur ook geschilderd heeft. Dat is belangrijk, omdat anders de deur alsnog gevoelig is voor vochtschade. Wat ik hem ook echt meegeef is efficiënt werken. Ik leer hem aan in één keer al je materiaal mee te nemen zodat je alles bij de hand hebt en niet steeds terug moet lopen.”

Sinds februari 2019 werkt en leert Jasper bij ons. Hij vertelt dat hij theoretisch sterk is, maar juist in de praktijk nog veel wil leren. “Bij Van der Meijs krijg ik de ruimte om alle stappen van het werkproces zelf uit te voeren. Van schoonmaken tot schuren en schilderen. Ik doe alles zelf. Wanneer ik een fout maak, begeleidt Antoine mij daarin door mij het zelf op te laten lossen. Fouten maken mag, maar je mag het ook zelf oplossen. Daar leer je namelijk het meest van. Doordat ik in het vaste team van Antoine werk, maar wel steeds met de verschillende collega’s samenwerk, leer ik de fijne kneepjes van het vak van verschillende schilders. Ik heb daardoor de houvast die ik nodig heb, maar tegelijkertijd ook diversiteit.”

Jasper heeft veel ambities: “Ik werk met veel plezier bij Van der Meijs. Het is een groot bedrijf maar wel met een persoonlijke sfeer en leuke collega’s. Er zijn hier veel doorgroeimogelijkheden, dat biedt kansen. Ik wil na mijn opleiding ervaring opdoen als schilder; de fijne kneepjes van het vak eigen maken. En daarna wil ik doorgroeien naar werkvoorbereider of calculator. Maar nu eerst maar even focussen op mijn examens!”